Vanuit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu Vanuit Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu

Vanuit Paramaribo

Door: Bryndis en Wilg

Blijf op de hoogte en volg Bryndis en Wilg

18 Augustus 2009 | Suriname, Paramaribo

Een enorme onweer en regen storm weerhoudt ons onze fietstocht dwars door de buitenwijken van Paramaribo naar huis te ondernemen. Terwijl te bliksem om ons heen dondert (duurt meestal wel even) en de regen in stromen water van het dak af spoelt en de vijver weer vult geeft dit een mooi moment voor onze introductie over Suriname.

We zijn aangekomen in de hete lange droge tijd….die begint in augustus en ongeveer eindigt in november. Ook blijkt het een extreem warm jaar te zijn, zelfs voor Surinaamse begrippen. Daarbij is de “dressing code” op kantoor in lange broek en een blouse, netjes dus. Gelukkig kan de airco aangezet worden om het hoofd koel te houden.

Ons afstuderen blijkt na aankomst gauw grotere proporties te krijgen dan we aanvankelijk hadden gedacht. In plaats van een projectvoorstel te schrijven over het hermeten van 1 proefperk, gaat het nu om 3 proefperken met een gezamenlijke oppervlakte van 200 hectare. Deze proefperken zijn uniek doordat het de oudste zijn in haar soort en nog steeds gemeten!
Naast een wetenschappelijk experiment of kapcyclussen gehaald kunnen worden (in 25 jaar) met de beloofde aantal m3 voor bosbeheersplannen en ecologisch onderzoek geeft een her-meting ook mogelijkheden voor onderwerpen die recent belangrijk zijn geworden in de wereld als bijvoorbeeld CO2 opslag in bos en mogelijkheden van gedegradeerd bos in de toekomst.
Voor ons dus echt een uitdaging om financiering hiervoor te vinden en hierop af te studeren.

Terwijl ons huisje nu mooi schoon gespoeld wordt in de stad hopen we op beter weer tijdens veldwerk. We gaan over een week in een kamp verblijven midden in de jungle om daar 3 weken achter elkaar te meten. Een kamp betekend geen huis maar een plaats voor iedereen zijn hangmat met een dakje erboven van golfplaten of zeil. We moeten rustig aan doen met water en voedsel om het 3 weken uit te houden.
Gelukkig worden we door een vrolijke mix van Indianen, Hindoestanen en Javanen begeleid.
Wel zal Wilg zijn koffiezet apparaatje dan missen (een enorme luxe tussen alle oploskoffie).

Jullie horen meer van ons.
Groetjes, Liefs, B&W.

• 19 Augustus 2009 - 06:18

Franka:

Wat onzettend leuk weer dit verslag. Ik heb er ook al helemaal beelden bij! Succes en geniet en tot over 83 dagen!

• 19 Augustus 2009 - 06:53

Marco/Natalie:

Hallo,
    Leuk om dit reisverslag te lezen van jullie. En die komen gaan .... In ieder geval veel succes in Suriname en maak er een leuke tijd van.
    Groetjes,
    Marco, Natalie en Nayobi Beeren

• 19 Augustus 2009 - 14:35

Ravenna:

Supergaaf!!!!!
    blij dat jullie goed aangekomen zijn..maak ik hierop uit. Maar gaat het lukken met de tijd die jullie daar hebben, om 3 proefperken te hermeten? Hoop van wel.

Nou dikke knuffel uit Rheden!

• 19 Augustus 2009 - 14:58

Frits En Tanya:

leuke update. Zo zijn we weer op de hoogte van a; jullie verre reizen en avonturen.
    Supertoffe tijd daar, geniet ervan en houd ons op de hoogte als je de jungle weer uit bent!

Frits en Tanya

• 19 Augustus 2009 - 15:00

An Westenberg:

Lieve B & W

Ik wens jullie veel plezier en succes de komende weken in de jungle!

Liefs en groetjes,
    oma.

• 20 Augustus 2009 - 02:29

Carly:

Hoi Wilg en Bryndis, wat leuk om jullie verhalen te lezen uit Suriname, blijf vooral schrijven! En geniet van de jungle - coffee is overrated :-)

• 20 Augustus 2009 - 13:17

Lies En Geri :

Hoi Bryndis en Wilg,
    Wat een verrassing dat jullie nu in Suriname zitten. Leuk! We zien dat allemaal weer helemaal voor ons. Jullie enthousiaste houding straalde vast weer zoiets uit van: "kom maar op met die klus" en voor je het weet, verdrievoudigen ze die dan even.
    Leuk ook omdat er straks vast weer veel te vertellen is. Maar maak vooral ook veel foto's want die zeggen vaak meer dan je met woorden woorden kunt uitdrukken en jullie fotograferen heel mooi.
    Geniet van je ervaringen, ook al is het werk en kom straks weer gezond terug.

Groetjes, Lies en Geri

• 20 Augustus 2009 - 15:29

Bas (andere Bas):

Ik hoop dat ook deze keer Suriname goed bevalt. Ben erg benieuwd naar hoe jullie zo'n grootschalige inventarisatie aanpakken.
    Ik ben sinds een paar dagen weer terug in NL. Ik heb nog erg leuk vakantie kunnen vieren in Costa Rica ook met m'n ouders en de moeder van Ory. Nu geld verdienen en rapport schrijven!

groetjes en succes!

• 22 Augustus 2009 - 14:32

Gera :

Hoi Bryndis en Wilg... Jullie kunnen ertegen aan zeg maar ook een uitdaging, toch? En dan ook nog tijd voor reisverslagen! We wensen jullie heel veel succes in de jungle met deze klus en wij kijken weer uit naar het vervolg van jullie heerlijke reisverslagen! Groetjes, Daisy, Jessica, Teus en Gera.

• 01 September 2009 - 11:19

Martijn:

Dag B en W, als ik het zo lees mag je blij zijn met een hangmat, die spoelt tenminste niet weg. De indianen hebben dan denk ik ook pech met het roken van de vredespijp. Na deze flauwe grappen even en serieuze noot. Veel succes daar en de groeten vanuit een zinderend Hongarije.

• 17 September 2009 - 13:31

Franka:

Gaat het allemaal nog goed daar? Er komen helemaal geen nieuwe berichten door, maak me een beetje ongerust hoor!

Kus,

• 08 Oktober 2009 - 07:05

Mam3:

Ontzettend bedankt voor jullie lieve kaartje en natuurlijk wil ik mijn 'dochter' heel graag zien als ze terug is!!!!!

Geniet nog maar even en tot over 33 dagen!

• 04 November 2009 - 14:21

Mam3:

Oh, nog maar zes dagen, dan zijn jullie weer terug. Ben toch zo benieuwd naar alle verhalen!!!