voor de geinteresseerde: wat doen we voor werk? - Reisverslag uit Alofi, Niue van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu voor de geinteresseerde: wat doen we voor werk? - Reisverslag uit Alofi, Niue van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu

voor de geinteresseerde: wat doen we voor werk?

Door: Bryndis en Wilg

Blijf op de hoogte en volg Bryndis en Wilg

26 Maart 2008 | Niue, Alofi

Wat doen we eigenlijk in Niue?
Een wat meer technisch verhaal voor de geïnteresseerde.

Eerdere bezoeken van Maleisiërs en Chinezen hebben flink wat onrust veroorzaakt hier in Niue. Maleisiërs hebben een bos inventarisatie (net als wij) uitgevoerd en hun voorstel aan de overheid om te kappen was 100 x meer dan een duurzame oogst. Daarbij was er geen management plan. Wat inhoud dat er zonder plan met bulldozers paden worden geschoven en zo ongeveer elke boom boven de 30 cm stam diameter wordt gekapt. Resultaat: geen bos meer.

Chinezen hebben een stuk land “opgekocht” om een groots hotel op te bouwen. De Niue minister van binnenlandse ontwikkeling steunt het project. Wel: oude erfgrenzen en gosdienstige bomen zijn plat gebuldozerd, het hotel wordt alleen door chinezen opgebouwd, beheerd en het personeel is ook chinees. Geen binnenlandse ontwikkeling dus, daarbij zijn de afspraken rond de betaling vaag.
In Niue (net zoals meer eilanden in de Pacific) is de grond niet van de overheid maar in handen van Landowners. Geen groot grondbezitters maar gewoon families die op het land wonen en er akkerbouw bedrijven via kostgrondjes. Deze zijn erg geschrokken van de door de overheid getekende verdragen met beidde voorgaande voorbeelden.

Met de huur van een consultent (onze opleidingsdirecteur en docent) wil Niue een “tool” ontwikkelen in de vorm van een beheers/management plan waarmee duurzame oogst met weinig schade aan het bos mogelijk wordt. (Ook wel: sustainable reduced impact logging genoemd) Daarbij is er later de mogelijkheid om wetgeving te ontwikkelen.
Wij helpen onze docent (Jaap) met dit schrijven wat voor ons begon met een topografische kaart te maken van de verschillende bostypen (oud en jong bos) in het ArcGis programma met behulp van Google Earth. Jaap trainde ondertussen de “boyz” van Niue om te kunnen inventariseren. Hierna begon de inventarisatie waarin 25 typische punten op het eiland zijn uitgekozen om hiermee een beeld te krijgen van het totale bos. Typisch omdat ze in oud en nieuw beginnend bos liggen.

Elk punt wordt verdeeld in 4 plotjes van elk 250 meter waarin een rechte compaslijn wordt gekapt en alle bomen in het bereik van 5 meter aan beidde kanten van de lijn worden in diameter, hoogte en kwaliteit opgemeten. (Ook dode bomen).

Tijdens de inventarisatie nemen we een paar dagen per week office dagen. Op deze dagen verwerken we het veldwerk in een Excel database, om later te verwerken in Acces om bijvoorbeeld het volume mee te berekenen en te zien hoe het bos er voor staat met bijvoorbeeld de verjonging.

Met biodiversiteit (het aantal verschillende soorten in een gebied) willen we aandacht geven en als reden gebruiken om een aantal stukken uniek oud bos te beschermen.
We zijn 4 ideeën aan het uitwerken om voor te kunnen stellen.

Zo, hier zijn we tot zover mee bezig.

• 26 Maart 2008 - 06:41

Lies En Geri:

Toch erg hé dat zelfs op de "laatste" plekjes in de wereld de "vooruitgang" bezit neemt van de oeroude natuur. We hopen dat jullie veel bereiken. Meersporenaanpak is prima. Succes!

• 26 Maart 2008 - 09:25

Lilja:

Wat een goed werk verrichten jullie daar...ik denk dat jullie met deze aanpak ver zullen komen. De mensen in Niue staan volgens mij aan jullie kant...wat vinden zij van dit alles?
    Succes ermee!

• 26 Maart 2008 - 11:56

Frans:

Is fantastisch werk wat jullie daar doen. Als ik het verhaal leest komen er gelijk allemaal vragen naar boven. Als de gewone bevolking eigenaar is van de grond, hoe is het dan mogelijk dat de overheid (regering) de kap op deze grond kan verkopen.
    Zal goed zijn om de juridische status Quo van de eigenaren te bezien.
    Zou zonde zijn als er een mooi plan in de prullenbak verdwijnt omdat het geen rechtgronden heeft.

• 26 Maart 2008 - 13:40

Bas:

Mooi werk ,waar jullie en Jaap zich voor inspannen.Ik hoop dat ook de bevolking kiest voor duurzaam langertermijn planning en zich niet laten verleiden voor het snelle geld.Erg jammer dat een nieuw hotel geen onderneming is van de plaatselijke bevolking.Niue de wereld in een [kokos]nootendop.
    Ik ben trots op jullie en zou best soms wel eens over de schouder mee willen kijken naar het bos en palmkrabben zoeken.Nog geen foto kunnen maken van dit mooie beest?
    Veel plezier samen!!

• 26 Maart 2008 - 18:33

Gaston & Tamara:

Yow luitjes,

Met veel bewondering en respect lezen wij de inspanningen die jullie verrichten voor een stuk natuurbehoud, geweldig......Waar een wil(g) is, is een weg. Blijf vechten en succes is gegarandeerd ! Knap.....!!