Ons avontuur gaat verder……. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu Ons avontuur gaat verder……. - Reisverslag uit Suva, Fiji van Bryndis en Wilg - WaarBenJij.nu

Ons avontuur gaat verder…….

Door: Bryndis en Wilg

Blijf op de hoogte en volg Bryndis en Wilg

30 Juni 2008 | Fiji, Suva

Fiji, het land van de taxi’s, kannibalen, huisnijverheid, economische Indiërs, afvalhopen, met tropisch regenwoud bedekte heuvels, zeer gastvrije mensen, papegaaien die niet op de foto willen, houtvuur koken, cava, politieke onrust met een militair regime aan de macht, veel regen en muggen s’nachts.

Een land met tegenstellingen; prachtige tropische bossen vol endemische vogeltjes, vlinders en bomen, terwijl aan de andere kant flink en ruig gelogd wordt. Een mooie dorpje in de bergen waarbij een begrafenis flink gefeest en vooral veel gegeten wordt. (De vrouwen koken de hele nacht door) en een koe voor datzelfde feest voor onze neus geslacht wordt met behulp van kinderen en honden. Een land waar de man heerst en de vrouw hem volgt en verzorgt. Zodra de vrouwen trouwen worden ze (in ons opzicht) in een kooitje gestopt en mogen er pas uit als de man toestemming daarvoor geeft. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen, vooral als je goed kunt studeren. Terwijl de vrouwen er hier erg vrolijk uitzien (en vrij breed en groot zijn) met een leuke typische Fijiaanse kapsels. De bijbel is de hobby van de Fijiaan, tijd nog geld wordt hierop gespaard. Om 4 uur staat iedereen op om te bidden, Masu. Missionarissen zijn dag en nacht op de tv en radio bezig het goede leven in te delen wat hun op de speciale missionarissen school wordt geleerd. Indiërs blijven liever bidden tot Shiva en Rama. Toch begint het leven op Fiji om 4 uur s’morgens. Onze “pappa” (onze werkgever Jali die ons in zijn gezin heeft opgenomen) begint dan in de dageraad met hout kappen. S’avonds om 8 uur naar bed.
Je hoeft in Fiji geen tent of eten mee te nemen als je wilt trekken. Als je in de bus zit vragen mensen al meteen waar je naar toe gaat en of je niet de nacht bij hun wilt doormaken. In het begin beetje vreemd denk je dan, maar heel gewoon in deze cultuur. Graag willen ze alles weten en beland je dus op de gevlochten matten (vaak met de Fijiaanse drank cava) om “stories” te delen. (De cava drank, is net zoiets als bier alleen dan zonder alcoholletje. Maar na een paar kokosnoot “boles” met high tide kan je niet meer opstaan). Het leven van de Fijiaan (niet de Indiër) in huis vindt plaats op de gevlochten matten. Elke echte vrouw kan er een weven. Dus wij kunnen dat dus nu ook. Voor Bryndis net op tijd voordat ze 21 wordt en volgens Fiji gebruik, een echte vrouw wordt. Verder staat er in de huizen van de Fijianen eigenlijk niets. De muren zijn versiert met een soort flink versierde doeken van boomschors (Massi) en van buiten zijn de huizen vaak vrolijk beschilderd van roze tot geel enz. Wanneer je het ouderlijk huis verlaat begin je in een gevlochten bamboe huis, later een huis van golfplaten en als je succes hebt in je werk dan eindig je met een stenen huis. Sommige houtloggers eindigen in een fel roze mega palijs/tempel. Het huisje van Jali is van de overheid en van hout. Niet zo handig want zo vochtig als buiten is het ook binnen. De huizen uit hun eigen cultuur waren dan toch beter, alleen moest je ze elke 5 jaar opnieuw bouwen.
Rugby is topsport nummer 1 en Fiji is internationaal dan ook vaak eerste. Als je de grote gespierde mannen van Fiji kent, is dat echt geen wonder meer.
Fiji is eigenlijk niet zo met blanken bezet. Na wat historie lessen snappen we waarom. Voor de kerk kwam waren de Fijianen namelijk oorlogszuchtige kannibalen. Om het huis van de Chief te bouwen (elk dorp heeft noch steeds een chief die het dorp regeert) worden drie mannen uitgezocht om de fundering te vormen. Net zoals de tempels. Natuurlijk kies je dan de mannen uit die met mooie vrouwen getrouwd zijn…..
De Indiërs daarentegen leven in settlements en in steden. Het land is van de Fijianen, de economie zoals eerder gezegd van de Indiërs. Dit geeft nog wel eens frustraties tussen stedelingen en dorpelingen. Ook omdat het geld dus bij de Indiërs uit de steden is. Het verschil in bezit is enorm. Maar… de Fijianen hebben land en verbouwen eigenlijk al hun voedsel daar. De economie rent achteruit met het militaire regime, wat de mensen in de stad gaan merken. De dorpelingen hebben er geen last van. In de hoofdstad trouwens, ben je even uit Fiji en in India, zonder een vliegticket te betalen.

Oh, en dan niet te vergeten het toerisme. Honeymoons op het witte strand met de kokosnoot en een bounty, duiken met bijgevoerde haaien, compleet afgesloten luxe resorts in het westelijk deel (want daar regent het veel minder) en prijzen waar je portemonnee “au” van zegt. Welkom in Fiji en beleef onze cultuur zeggen alle Indische kraampjes.

Prachtig toch? Zoals je al een beetje leest zit er een mega verschil tussen het Fiji dat een toerist te zien krijgt en real life.
Er bestaat een grap: gevangenen leven op water en brood. Dit is in Fiji helemaal geen grapje. Bryndis en Wilg leven op biscuitjes en boter. Waardoor Wilg steeds gestroomlijnder wordt. Thee is overgebleven van de engelse overheersing. Geen tijd voor koffie pauzes meer.

En dan ons werk voor de eerste keer in ons leven op onze eigen office.
Zoals gewoonlijk nemen B&W een heleboel hooi op hun vork om wat te leren in deze stagetijd. Onze oorspronkelijke opdracht om een ArcGis kaartje te maken is natuurlijk veel te weinig waardoor we ons gestort hebben op een Regeneratie op skidtrails (wegen in het bos om bij gekapte bomen te komen) in relatie met bodemerosie onderzoek.
Na een paar dagen van 18 uur werk per dag (omdat de meeste onderzoekers geen twee weken hiervoor nemen) waren we onze eigen obsessie weer een beetje zat.
Maar goed, een mooi rapportje kunnen we weer achterlaten. Verder leren we Jali over statistische kennis en Acces programma’s zodat hij verder groots mag groeien in de bosbouw sector. Zei hij gisteren dat hij eigenlijk een vishandel wil beginnen in zijn eigen village, de overheid blijft zijn salaris inkorten…
Doordat we veel bij families logeren maken we veel culturele dingen mee. Zijn we bedreven geworden in huisnijverheid en er is echt zoveel gemaakt van kokosnoten.
Verder is de Jungle voor ons een geweldige ervaring.

Excuses voor het lange wachten op een bericht,
Om het goed te maken hier 30 foto’s….

We hopen dat het goed met jullie allemaal gaat en een hele grote zonnige knuffel,

B&W.

• 30 Juni 2008 - 06:22

Bas:

Hoi B&W
    Over een paar dagen ben je een volwassen vrouw Bryndis,ik vind het fijn dat je je eigen matje heb leren vlechten en nog meer dingentjes in de afgelopen jaren.Blij dat de salarissen gekort zijn op jullie eiland en dat er dus geen Chief is die een nieuw huis gaat laten bouwen.Jullie gevlochten bamboe huis mag je hier over een paar maanden weer opbouwen,ik zorg dan voor kippenpoten!!
    Liefs,
    Bas

• 30 Juni 2008 - 06:36

Mam3:

Hé lieverdje(s), wat een prachtig verhaal weer en wat een mooie foto's. Nog even en je bent jarig, lijkt me wel bijzonder om je 21e zo ver van huis te vieren. Ik ga in ieder geval een borrel op je drinken en hoop je weer te zien als je weer terug bent op Nederlandse bodem.

Dikke kus,
    Mam3

• 30 Juni 2008 - 08:50

Lilja:

Hoi Bryndis en Wilg!

Een heel mooi en leerzaam avontuur...geniet nog even van de kokosnoten en de cava! Nog even volhouden, jullie pakketje is onderweg! Naar mijn idee hebben jullie veel geleerd van Fiji! Heel veel plezier in Australie, Bryndis maak er een leuke verjaardag van! Ik mis jullie.

Liefs en een knuffel :D

• 30 Juni 2008 - 10:34

Frans:

Bryndis, wegens bijgeloof mag ik je nog niet feliciteren. Verheugd met het feit dat je volgende week officieel vrouw wordt komt de volgende vraag bij mij boven. Is Wilg al officieel man of moet hij nog een proef van bekwaamheid afleggen?
    Ik zou zeggen veel plezier nog met je verjaardag en we wachten het volgende bericht af van je familie in Australie.
    Groetje en tot later.

• 30 Juni 2008 - 13:46

Lies En Geri:

Dag Wilg en Bryndis.
    Prachtige verhalen over wat jullie allemaal meemaken. De foto's zijn ook heel interessant en sommige ook heel mooi. We volgen jullie eeb beetje via Google Earth. We genieten steeds weer van. Bedankt!

• 01 Juli 2008 - 19:24

Djuna:

Lieve Bryn en Wilg,
    Stiekem heb ik via Ties dr mail jullie weblog gevonden. Jullie beleven weer een hoop avonturen zeg. Heb net even jullie foto's zitten kijken, schittend, vind vooral de foto van dat aldnschap en van het heremietkreeftje geweldig (lief koppie)!!

Bryndis, heb niet in mn hoofd wanneer je precies jarig bent (schaam, schaam), maar ik begrijp dat dat zeer binnekort is (of als is geweest). Alvast (of NOG) gefeliciteerd! Maak er wat leuks van! ...Zit me af te vragen: zou je ook een soort primitieve verjaardagsslingers kunnen maken van kokosnoten :P?

Nougoed, geniet ervan!

Veel liefs en een dikke knuffel,
    Djuna